Powerwalking

Powerwalking is krachtig lopen, in een tempo tussen de 5,5 en 7,5 km p/u in een actieve lichaamshouding. Het nieuwe joggen.

Hip en gezond! 


Voordat je met Powerwalking begint is het handig de juiste techniek te beheersen.

De juiste techniek houdt – kort gezegd  – in dat je een goede houding hebt. Ook moeten je armen en benen samenwerken. Zo krijg je meer power tijdens het powerwalken. Door een krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voet zijn veel spieren tegelijkertijd actief. De hartslag komt hierdoor op een niveau dat nodig is om conditioneel beter te worden. De ademhaling wordt dieper. De bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot. Het calorieverbruik kan hierdoor oplopen tot wel 500 calorieën per uur.


Het doel van Powerwalking Leek is om meer energie te krijgen, conditie op te bouwen en je gezond en fit te houden.

Allemaal voordelen van het powerwalken. De trainingen zijn redelijk intensief. Dat komt doordat je op een krachtig tempo loopt. Ook doe je spierversterkende oefeningen tussendoor. Powerwalking heeft als voordeel dat het geschikt is voor bijna iedereen. Zo is powerwalking erg geschikt voor mensen die meer willen halen uit hun dagelijkse leven en fitter en energieker door het leven willen gaan.


Tijdens de training van 60 minuten word je meegenomen om een uur lekker te gaan bewegen door verschillende gedeeltes van leek en natuurlijk het mooie Nienoord. Er is altijd een warming-up. Vervolgens ga je op pad en powerwalk je op een redelijk tempo een afstand tussen de 3 tot 6 kilometer. Het tempo ligt tussen de 5,5 a 7,5 km/uur.  


Tussen het Powerwalken door krijg je diverse spierversterkende of conditionele oefeningen afgewisseld met langere routes. Zo werk je aan je uithoudingsvermogen, spieropbouw en conditie. We sluiten de training af met een cooling-down.

Regelmatige training, minimaal 2 keer per week, heeft voordelen: je slankt af, je versterkt je spieren, je conditie verbeterd en overtollige vetten worden verbrand. Je zit met deze training in de juiste hartslagzone. Net boven de 50 procent van je maximale hartslag. Dit is ideaal voor de vetverbranding.


Artsen en fitness deskundigen beschouwen Powerwalking als een verantwoorde manier om fit te blijven.

Het is de ideale workout omdat bijna iedereen het kan. Het levert weinig tot geen overbelasting aan de gewrichten op. Daarnaast zijn blessures zeldzaam.

Powerwalking is daarom een effectieve bewegingsvorm. Iedereen kan zijn of haar doelstelling bereiken. Dit kan zijn afslanken, een betere conditie krijgen, een gezonder en fitter gevoel, meer zelfvertrouwen opbouwen, diabetes type 2 verlagen, of gewoon op een leuke manier nieuwe mensen ontmoeten.

Het powerwalken doen we namelijk in groepsverband. Het is altijd in de buitenlucht en de route is elke keer weer anders zodat het nooit gaat vervelen. 3 Keer per jaar wisselen de startlokaties.  Ook niet onbelangrijk…het is gezellig en je stimuleert elkaar om je doel te bereiken.


Door de vaste trainingsdagen, heb je de bekende stok achter deur om ook echt te gaan sporten.

Powerwalking is de oplossing voor iedereen die op een natuurlijke manier zijn gezondheid wil verbeteren en weer slank en fit wil worden. Dat is dan ook de reden waarom iedereen dit zou ‘moeten’ doen.


Sluit je nu aan bij Powerwalking Leek om op een leuke, gezellige en effectieve manier aan je gezondheid en conditie te werken.

Houding

Loop rechtop en kijk recht vooruit naar de horizon.


Ontspan je schouders en duw ze iets naar achteren.


Trek je buik in en span je billen aan.


Kleding

Goede loopschoenen of sportschoenen met een flexibele zool. GEEN bergschoenen!


Draag comfortabele ventilerende sportkleding.


Zorg dat je goed zichtbaar bent, hesjes/lampjes in het donker.

Techniek

Buig je armen in een hoek van 90 graden. Beweeg je armen van voren naar achteren (niet zijwaarts).


Zet af met je tenen en wikkel je voet goed af,  van hak naar teen.